Il linguaggio della paura: la strategia social mediale di Matteo Salvini / The language of fear: Matteo Salvini's social media strategy

  • Bianca Terracciano
Keywords: Semiotics, Fear, Passions, Politics

Abstract

Through the semiotic analysis of tweets and posts shared by Matteo Salvini over the period 2012-2019, were selected the dysphoric patemical isotopies of his electoral discourse, among which fear stands out. Salvini often argues his ideological positions through fear and is also thanks to the continuous expression of his frames of mind that he is the most followed Italian politician on social networks, because he is considered by the public as a true, genuine, human character, proud of his emotions. Salvini continually updates its characterizing affective dispositions through terms such as “disgusting”, “bulldozer”, “invasion”, or through images with «strong referential density» (Bertrand 2000:  246, trans. mine), or via Facebook live videos, realized in selfie mode to enhance every expression of his face. Salvini topics are linked by passionate ties, which oscillate between euphoria and dysphoria, designed to triggering in the public an emotional involvement aimed at the primary needs and at the exaltation of the evocative power of Italianness, whose stereotyped representation educates the expression of the value judgments oriented by sovereignty and populism. Therefore, some exemplary social media texts will be proposed to demonstrate how Matteo Salvini has built and continues to build his discourse by modulating various types of fear.

References

Bertrand, Denis (2000), Précis de sémiotique littéraire, Nathan, Paris (Basi di semiotica letteraria, trad. di Antonio Perri, Meltemi, Roma 2002).

Bodei, Remo (1995), Il rosso, il nero, il grigio: il colore delle moderne passioni politiche, in Silvia Vegetti Finzi, a cura, Storia delle passioni, Laterza, Roma-Bari.

Caporale, Antonello (2018), Il ministro della paura, PaperFirst, Roma.

Comrie, Bernard (1981), Language universals and linguistic typology.

Syntax and morphology, University of Chicago Press, Chicago.

Douglas, Mary (1992), Risk and Blame, Routledge, London and New York.

Greimas, Algirdas Julien (1970), Du Sens: essais sémiotiques, Seuil, Paris (Del senso, trad. di Stefano Agosti, Bompiani, Milano 1974).

Greimas, Algirdas Julien., Courtès, Joseph (1979), Sémiotique. Dictionnaire raisonné de la théorie du langage, Hachette, Paris (Semiotica. Dizionario ragionato della teoria del linguaggio, trad. di P. Fabbri, Bruno Mondadori, Milano 2007).

Greimas, Algirdas Julien, Fontanille, Jacques (1991), Sémiotique des passions. Des états des choses aux états d’âmes, Seuil , Paris (Semiotica delle passioni. Dagli stati di cose agli stati d’animo, a cura di F. Marsciani, I. Pezzini, Bompiani, Milano 1996).

Grusin, Richard (2017), Radical Mediation. Cinema, estetica e tecnologie digitali, a cura di A. Maiello, Pellegrini, Cosenza.

Landowski, Eric (2005), Les interactions risquees, Seuil, Paris (Rischiare nelle interazioni, trad. it., Franco Angeli, Milano 2010).

Lorusso, Anna Maria (2018), Postverità: Fra reality tv, social media e storytelling, Laterza, Roma-Bari.

Lotman, Jurij Mihajlovič (1998), Ochota za ved’mami. Semiotica stracha (1988-89), in Semeiotike. Trudy po znakovym sistemam, 26, pp. 61-81 (La caccia alle streghe. Semiotica della paura, a cura di S. Burini e con una nota introduttiva, prepubblicata in E/C, Rivista dell’Associazione Italiana Studi Semiotici on line, 2008).

Marrone, G. (2017), «Social media e comunione fàtica: verso una tipologia delle pratiche in rete», in R. Finocchi, I. Pezzini, a cura, Gli schermi dell’apparire. Tecnologie, immaginazione, forme di vita fra semiotica ed estetica, Versus, n. 125, Il Mulino, Bologna.

Nussbaum, Martha (2004), Hiding from Humanity. Disgust, Shame, and the Law, Princeton University Press, Princeton.

Peverini, Paolo (2014), Reputazione e influenza nei social media. Una prospettiva sociosemiotica, in I. Pezzini, L. Spaziante, a cura, Corpi mediali, ETS, Pisa.

Pezzini, Isabella (1984), La passione della paura: appunti per una descrizione semiotica, in AA.VV., Semiotica: attualità e promesse della ricerca, Atti di un seminario di studi diretto da P.Fabbri, J.Geninasca e J.Petitot, Casagrande, Bellinzona pp. 221-238.

Pezzini, Isabella (1998), Le passioni del lettore. Saggi di semiotica del testo, Bompiani, Milano.

Pezzini, Isabella (2001), Lo spot elettorale. La vicenda italiana di una forma di comunicazione politica, con un saggio di Paolo Guarino, Meltemi, Roma.

Pezzini, Isabella (2008) «Passioni, segni e valori nei modelli culturali», prepubblicata in E/C, Rivista dell’Associazione Italiana Studi Semiotici on line.

Pezzini, Isabella (2011), Terrorismo, in R. Finocchi, D. Guastini, a cura, Parole chiave della nuova estetica, Roma, Carocci.

Pezzini, Isabella (2012), La dimensione semiotica del discorso politico, in D. Antiseri, a cura, La responsabilità del filosofo. Studi in onore di Massimo Baldini, Rubbettino, Roma.

Tani, Ilaria (2018), «Paesaggio linguistico e atmosfere. Alcune riflessioni metodologiche», in Lingue e linguaggi, vol. 25, pp. 107-123.

Zilberberg, Claude (2007), Eléments de grammaire tensive, Pulim, Limoges.

How to Cite
Terracciano, B. (1) “Il linguaggio della paura: la strategia social mediale di Matteo Salvini / The language of fear: Matteo Salvini’s social media strategy”, Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio, 13(2). Available at: http://www.rifl.unical.it/index.php/rifl/article/view/552 (Accessed: 19April2024).