The intermediary bodies of technopolitics: from the logic of representative to the logic of representation

  • Marco Giacomazzi
Keywords: Technopolitics, Semiotics, Semiotics of Culture, Digital Media, Social Media, Political Discourse, Representation, Democracy

Abstract

On December 15, 2016, Mark Zuckerberg acknowledged that Facebook had surpassed his initial
conception of a technology that information flows through" and was compelled to declare it as a new kind
of platform for public discourse. The introduction of computer and digital systems into democratic life has
transformed the dynamics of political discourse, representing a paradigm shift in the mediated participation
in public life. Technopolitics, understood as the evolution of mechanisms for delegating sovereignty through
technological systems of representation (like representative democracy), constitutes the field in which we
examine the complexities of mediating political positions through digital media. The objective of this essay
is to identify the semiotic mechanisms underlying participation in public discourse mediated by digital
platforms. At the core of democracy lies a consensus-building mechanism that involves delegation of power
to representatives: what happens when that consensus is constructed through digital platforms? What logics
guide the construction of political discourse in these contexts?

References

Austin, John Langshaw (1962), How To Do Things With Words, Oxford University Press, Oxford.

Barthes, Roland (1984), Le bruissement de la langue. Essais critiques IV, Éditions du Seuil, Parigi (Il brusio della lingua. Saggi critici IV, trad. di, B. Bellotto, Einaudi, Torino 1988).

Barberis, Mauro (2022), Ecologia della rete. Come usare internet e vivere felici, Mimesis, Milano.

Drucker, Johanna (2011), «Humanities Approaches to Graphical Display», in DHQ: Digital Humanities Quarterly, vol. 5, n. 1.

Ferraro, Guido (2014), Dopo la multimedialità. L’evoluzione dei modelli culturali, dal web a Google Glass, in Pezzini Spaziante, a cura di, Corpi mediali. Semiotica e contemporaneità, Edizioni ETS, Pisa, pp. 41-64.

Giacomazzi, Marco (2022), «Semiotica della cultura per i media digitali. Una proposta metodologica», in DigitCult - Scientific Journal on Digital Cultures, [S.l.], vol. 7, n. 1, pp. 125-143. https://doi.org/10.36158/978889295525710.

Jenkins, Henry (2006), Convergence culture: where old and new media collide, New York University Press, New York.

Landowski, Eric (1989), La société réfléchie, Edition du Seuil, Parigi (La società riflessa. Saggi di sociosemiotica, trad. di, M. La Matina; R. Pellerey, Meltemi, Roma 1999).

Lorusso, Anna Maria (2018,) Postverità. Fra reality tv, social media e storytelling, Laterza, Roma-Bari.

Lorusso, Anna Maria (2019), «Per una semiotica delle soggettività collettive», in Rivisita Italiana di Filosofia del Linguaggio. SFL Forme dell’Identità pp. 89-100 http://rifl.unical.it/index.php/rifl/article/view/519.

Lorusso, Anna Maria (2020), «Between Truth, Legitimacy, and Legality in the Post-truth Era», in International Journal for the Semiotics of Law - Revue internationale de Sémiotique juridique, vol. 33, pp. 1005-1017. https://doi.org/10.1007/s11196-020-09752-3.

Lotman, Juri Mihailovic (1985), La semiosfera, Marsilio, Milano.

Quattrociocchi, Walter; Vicini, Antonella (2016), Misinformation. Guida alla società dell’informazione e della credulità, FrancoAngeli, Milano.

Quattrociocchi, Walter; Vicini, Antonella (2018), Liberi di crederci. Informazione, internet e post-verità, Codice edizioni, Torino.

Mangiapane, Francesco (2022), «I media digitali nell’attività di ricerca della semiotica italiana», in Marrone Gianfranco, Migliore Tiziana, a cura di, Cura del senso e critica sociale. Ricognizione della semiotica italiana, Mimesis, Milano.

Marrone, Gianfranco (2001), Corpi Sociali, Laterza, Roma-Bari.

Marrone, Gianfranco; Migliore, Tiziana (2022), a cura di, Cura del senso e critica sociale. Ricognizione della semiotica italiana, Mimesis, Milano.

Paolucci, Claudio (2020), Persona. Soggettività nel linguaggio e semiotica dell’enunciazione, Bompiani, Milano.

Pariser, Eli (2011), The filter bubble, Penguin, London (Il filtro. Quello che internet ci nasconde, trad. di, B. Tortorella, Il Saggiatore, Milano).

Pezzini, I., Spaziante, L. (2014), a cura di, Corpi mediali. Semiotica e contemporaneità, Edizioni ETS, Pisa.

Rodotà, Stefano (1997), Tecnopolitica. La democrazia e le nuove tecnologie della comunicazione, Laterza, Roma-Bari.

Sedda, Francesco; Demuru, Paolo (2018), «Social-ismo. Forme dell’espressione politica nell’era del populismo digitale», in Carte Semiotiche Annali, vol. 6, pp. 131-145.

Sedda, Francesco; Demuru, Paolo (2019), «La rivoluzione del linguaggio social-ista: umori, rumori, sparate e provocazioni», in Rivista italiana di filosofia del linguaggio, vol. 13, n. 1, pp. 26-40.

Sedda, Francesco; Demuru, Paolo (2020), «Il corpo social-ista», in Actes Semiotiques, vol. 123.

https://www.unilim.fr/actes-semiotiques/6516.

Sitografia

Ruffilli, Bruno (2016), «Facebook dichiara (finalmente) guerra alle bufale», La Stampa, 15 dicembre,

https://www.lastampa.it/tecnologia/idee/2016/12/15/news/facebook-dichiara-finalmente-guerra-alle-bufale-1.34756622

Read, Max, (2016), «Donald Trump Won Because of Facebook», NYMagazine, https://nymag.com/intelligencer/2016/11/donald-trump-won-because-of-facebook.html

Honan, Matt (2016), «Why Facebook and Mark Zuckember went all in on live video», Buzzfeed News, 6 aprile

https://www.buzzfeednews.com/article/mathonan/why-faxcebook-and-mark-zuckerberg-went-all-in-on-live-video

Constine, John (2019a), «Zuckerberg on Chinese censorship: Is that the internet we want?», TechCrunch, 17 ottobre,

https://techcrunch.com/2019/10/17/zuckerberg-speech/.

Constine, John (2019b), «Instagram hides false content behind warnings, except for politicians», TechCrunch, 16 dicembre,

https://techcrunch.com/2019/12/16/instagram-fact-checking/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAADBVewHaEeTr0Ia1sFM6k_5gNrN9FpfTZIR9Kjk1zSFho4uSsaBYt2ujlBsfxpW65HmCSVqio5-85uIYl7wFRCU4T9_TqjvKcf9qaiPEzuAokh3Lb67PtMhfsYhGUE00cEWhAOzA6laRGE_KgOUKGf0c4xhXUOhhZA7JXAP2AQou.

Facebook, Centro informazioni sul voto, https://www.facebook.com/votinginformationcenter

Zuckerberg, Mark (2016), Facebook Post, 15 dicembre, https://www.facebook.com/zuck/posts/10103338789106661.

Published
2023-10-02
How to Cite
Giacomazzi, M. (2023) “The intermediary bodies of technopolitics: from the logic of representative to the logic of representation”, Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio. doi: 10.4396/2022SFL22.