Convincere con allegria: istruzione e catechesi in Agostino / Persuading by joy: instruction and catechesis in Augustine

  • Sebastiano Vecchio
Keywords: Augustine, gaudium, tædium, docere, persuadere

Abstract

In his De catechizandis rudibus Augustine explains the utility of gaudium (vs tædium) in order to persuade the listener to faith. Many years after, in the fourth book of De doctrina christiana (the rhetorical one) gaudium has no effective function. There are probably two reasons for this disappearance: the passage of Augustine ‘from dialogue to violence’ in the struggle against the heretics; his conversion to the theology of Grace which stresses the importance of persuadere by God compared with human docere.

References

COVA, Luciano (2003), Alle radici della guerra santa. Dal dialogo alla violenza: un itinerario agostiniano, in MANGANARO FAVARETTO Gilda, a cura di, La guerra. Una riflessione interdisciplinare, Edizioni Università di Trieste, Trieste, pp. 135-179.

DE LUCA, Giuseppe (1923), La “letizia” di sant’Agostino in SANDRI, Giuseppe, a cura di, Sant’Agostino. Scritti d’occasione e traduzioni, Edizioni di storia e letteratura, Roma, pp. 13-36.

DE MONTICELLI, Roberta (2004), L’allegria della mente. Dialogando con Agostino, Bruno Mondadori, Milano.

MARONE, Paola (2012), Agostino e la retorica classica: alcune riflessioni sull’uso delle categorie ciceroniane nel IV libro del De doctrina christiana in Percorsi agostiniani, V/10, Roma, pp. 303-312.

LETTIERI, Gaetano (2001), L’altro Agostino. Ermeneutica e retorica della grazia dalla crisi alla metamorfosi del De doctrina christiana, Morcelliana, Brescia.

PIAZZA, Francesca (2004), Linguaggio, persuasione e verità. La retorica nel Novecento, Carocci, Roma.

PIZZOLATO, Luigi Franco (1994), Capitoli di retorica agostiniana, Augustinianum, Roma.

How to Cite
Vecchio, S. (1) “Convincere con allegria: istruzione e catechesi in Agostino / Persuading by joy: instruction and catechesis in Augustine”, Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio, 00. Available at: http://www.rifl.unical.it/index.php/rifl/article/view/394 (Accessed: 20May2024).
Section
Articoli