Percezione semantica e fasi del senso: interesse semiotico di una teoria delle forme semantiche / Semantic Perception and Layers of Meaning: Semiotics' Interest in a Theory of Semantic Forms

  • Edoardo Maria Bianchi
Keywords: Semantic perception, theory of semantic forms, semiotics, motifs, field theory

Abstract

In this talk I present some results of my master thesis, in which I tried to prepare the ground for a connection between semiotics and a theory of semantic forms, that I consider here as the conceptual framework resulting from the integration of François Rastier’s morphosemantics and the proposals of the research program initiated by Pour une théorie des formes sémantiques (the seminal work by Cadiot and Visetti). I start form stressing the significance of the notion, at first proposed by Rastier, of semantic perception: I will consider three paradoxes that it implies, and I will show the semiotic interest of its two possible senses. I then present the articulation in three layers, or phases of stabilization, of the specific proposal of Cadiot and Visetti. I will focus in particular on the layer of motifs, the most original one, characterized by structural instability and figural trasponibility. I will show that, despite being in part a principle of unification of lexical diversity, motifs cannot be assimilated to other ‘semasiological’ objects that have been rightly criticized by Rastier. Finally, I consider some actual limits of this proposal, that could be overcome by adopting a fully semiotic encyclopaedic point of view.

References

ARNHEIM, Rudolf (1954), Art and Visual Perception: A Psichology of the Creative Eye, University of California Press, Berkeley, Los Angeles (Arte e percezione visiva, trad. di Dorfles Gillo, Feltrinelli, Milano 1971).

BASSO FOSSALI, Pierluigi (2006), Interpretazione tra mondi. Il pensiero figurale di David Lynch, ETS, Pisa 2a ed. 2008.

BIANCHI, Edoardo Maria (2016), Teoria delle forme semantiche: alcune connessioni semiotiche, Tesi di Laurea Magistrale in Semiotica, Università di Bologna, Scuola di Lettere e Beni culturali, A.A. 2014-2015.

BONDÌ, Antonino (2012), a cura di, Percezione, Semiosi e Socialità del Senso, Mimesis, Milano-Udine.

CADIOT, Pierre, VISETTI, Yves-Marie (2001), Pour une théorie des formes sémantiques. Motifs, profils, thèmes, Press Universitaires de France, Paris.

DE ANGELIS, Rossana (2014), «Lo Strutturalismo gestaltico», in Janus. Quaderni del circolo glossematico, vol. XIII, pp. 65-78.

DI NAPOLI, Giuseppe (2011), I principî della forma. Natura, percezione, arte, Einaudi, Torino.

ECO, Umberto (1975), Trattato di semiotica generale, Bompiani, Milano.

ECO, Umberto (1997), Kant e l’ornitorinco, Bompiani, Milano.

GRÉA, Philippe (2017), «La Perception sémantique», in Texto ! Textes et Cultures, Équipe Sémantique des textes, vol. XXII, n. 3, (consultato il 10/11/2017), https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01574243.

KANIZSA, Gaetano (1991), Vedere e pensare, il Mulino, Bologna.

LA MANTIA, Francesco (2012), Che senso ha? Polisemia e attività di linguaggio, Mimesis, Milano-Udine.

LAKOFF, George, JOHNSON, Mark (1980), Metaphors We Live By, University of Chicago Press, Chicago (Metafora e vita quotidiana, trad. di Violi Patrizia, Bompiani, Milano 1998).

MISSIRE, Régis (2005), Sémantique des textes et modèle morphosémantique de l’interprétation, Thèse de Doctorat en Sciences du Langage, Université Toulouse II Le Mirail. Ora in Texto !, vol. XI, n. 1, (consultato il 10/01/2017), http://www.revue-texto.net/Inedits/Missire/Missire_These.html

PAOLUCCI, Claudio (2010), Strutturalismo e interpretazione, Bompiani, Milano.

PETITOT, Jean (1985), Morphogenèse du sens, Press Universitaires de France, Paris, vol 1 (Morfogenesi del senso. Per uno schematismo della struttura, trad. di Castellana Marcello, Jacquemet Mario e Marsciani Francesco, Bompiani, Milano 1990).

PETITOT, Jean (2000), Les nervures du marbre. Remarques sur le ‘socle dur de l’être’’ chez Umberto Eco, in PETITOT, Jean, FABBRI, Paolo, a cura di, Au nom du Sens. Autour de l’oeuvre d’Umberto Eco, Grasset &Fasulle, Paris (Le nervature del marmo. Osservazioni sullo “zoccolo duro dell’essere” in Umberto Eco, trad. di Piras Mauro, in Nel nome del Senso. Intorno all’opera di Umberto Eco, Sansoni, Milano 2001).

RASTIER, François (1987), Sémantique interprétative, Press Universitaires de France, Paris.

RASTIER, François (1991), Sémantique et recherches cognitives, Press Universitaires de France, Paris.

RASTIER, François (1994), La microsémantique, in RASTIER, François, CAVAZZA, Marc, ABEILLÉ, Anne, a cura di, Sémantique pour l’analyse. De la linguistique à l’informatique, Masson, Paris.

RASTIER, François (2007), Semantica interpretativa. Dalle forme semantiche alla testualità, in PAOLUCCI, Claudio, a cura di, Studi di semiotica interpretativa, Bompiani, Milano.

RASTIER, François (2011), La mesure et le grain. Sémantique de corpus, Honoré Champion, Paris.

ROSENTHAL, Victor, VISETTI, Yves-Marie (2003), Köhler, Les Belles Lettres, Paris.

VIOLI, Patrizia (1997), Significato ed esperienza, Bompiani, Milano.

VIOLI, Patrizia (2003), «Significati lessicali e pratiche comunicative. Una prospettiva semiotica», in Rivista di Linguistica, vol. 15, n. 2, pp. 321-342.

VISETTI, Yves-Marie, CADIOT, Pierre (2006), Motifs et proverbes. Essai de sémantique proverbiale, Press Universitaires de France, Paris.

Published
2018-01-23
How to Cite
Bianchi, E. M. (2018) “Percezione semantica e fasi del senso: interesse semiotico di una teoria delle forme semantiche / Semantic Perception and Layers of Meaning: Semiotics’ Interest in a Theory of Semantic Forms”, Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio, 00. Available at: http://www.rifl.unical.it/index.php/rifl/article/view/443 (Accessed: 28March2024).